Index Exportu: výročí šestiletých minim

09. 04. 2019

Zatímco přírůstek českého exportu na začátku roku vykázal nejnižší lednové tempo od roku 2013, únor přinesl mírné zlepšení. Podle odhadů Indexu Exportu ale pouze přechodné.

Ekonomické oslabení hlavních obchodních partnerů v čele s Německem se významně podepisuje na poptávce po tuzemském zboží. To potvrzuje i nedávno zveřejněný index PMI.
Oslabující poptávka spolu se zpomalujícím průmyslem škrtí růst českého exportu. Situaci neprospívá ani stále vysátý trh práce, na kterém mnohé firmy stále beznadějně hledají nové zaměstnance. Podle ukazatele Index Exportu, který zohledňuje i situaci na českém trhu práce, dojde v letošním druhém čtvrtletí k dalšímu zpomalení růstu českého exportu.

„Lednový přírůstek nových zakázek pro český průmysl byl nejnižší za posledních šest let a ne náhodou se na šestiletém minimu ještě nedávno pohyboval i významný předstihový ukazatel německé ekonomiky - IFO index, konkrétně jeho podsložka očekávání. Nejnižší hodnotu za posledních šest let očekáváme mimochodem i od letošního přírůstku českého exportu v národním pojetí. Pokud nedojde na krajní variantu, tj. na neřízený brexit, český export se letos setrvalému poklesu ještě vyhne,“ domnívá se Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank.

„I přes spíše pesimistická očekávání dokázali čeští exportéři v únoru výrazněji zvýšit objem vyvezeného zboží v národním pojetí. Meziroční 5% růst lze hodnotit určitě jako velmi dobrý výsledek, za kterým stojí hlavně automobilový průmysl. Vývoz motorových vozidel vzrostl o 4,2 mld Kč. I přes tento pozitivní výsledek nás nečeká lehký rok, protože potenciálních problémů není málo: německý průmysl, pravděpodobně tvrdý brexit a potom také obavy z USA. Ty zcela určitě zaměří svoji pozornost na automobilový průmysl v EU poté, co dojednají s Čínou novou obchodní dohodu,“ doplňuje Otto Daněk, místopředseda Asociace exportérů.

Šetření mezi českými vývozci

Pravidelně jednou za tři měsíce provádí Raiffeisenbank ve spolupráci s Asociací exportérů šetření mezi českými vývozci. V rámci šetření vývozci odpovídají na dvě otázky: „Jak hodnotíte současnou úroveň exportu Vaší společnosti ve srovnání s obdobím před 3 měsíci?“ a „Jaký očekáváte vývoj exportu Vaší společnosti za následující 3 měsíce ve srovnání s dneškem?“ Respondenti pokaždé vybírají ze škály 0-100.

Čeští exportéři zatím nepropadají panice, ale jistá skepse a opatrnost jak v hodnocení současné úrovně exportu, tak jejího výhledu na tři měsíce dopředu, se již projevuje. Jak hodnocení současné situace, tak jejího vývoje ve 2Q 2019 dosahuje druhé nejnižší úrovně od počátku šetření, tj. od 2Q 2016.
Hodnoty v obou případech neklesají pod magickou hranici 50 bodů, která odděluje růst od poklesu, nicméně u aktuální situace nejsou od této hranice daleko. Podle jednoho z respondentů: „Recese (krize) přichází z Německa“.

„Domácí poptávka sice český export od poklesu nezachrání, ale může nadlehčit brzdy, které omezují rychlost české ekonomiky,“ domnívá se Horská a doplňuje: „Případnou mělkou a krátkou recesí Německa se Česko nemusí nutně nakazit, pokud se výrazně nezhorší spotřebitelský sentiment a vláda přijme chytrou proticyklickou politiku.“

Navíc hodnocení budoucí výkonnosti exportu se v 1Q 2019 viditelně zlepšilo. Jak jeden z respondentů zmínil: „V Německu se očekává větší propad než v Česku“. Podle Horské nedokončená výroba a zásoba zakázek z loňského roku může pomoci překlenout slabé období německé ekonomiky. „Pokud se ale ukáže, že německá ekonomika setrvale zpomaluje, zakázky brzy dojdou a česká ekonomika se bude muset spolehnout na domácí poptávku,“ varuje Horská.

Anketa mezi českými vývozci – spouštěč případné recese

Tématem ankety na přelomu března a dubna 2019 byly možné spouštěče recese v Čechách. Dotazovaní volili mezi čtyřmi potenciálními faktory: 1. uvalení vysokých cel na dovoz aut a náhradních dílů do USA, 2. nedosažení obchodního smíru mezi Čínou a USA, 3. divoký brexit a 4. opakovaně odkládaný brexit. Čtyři pětiny (přesně 81 %) dotazových exportérů si myslí, že recesi v Česku mohou způsobit obchodní neshody mezi USA a zbytkem světa. Pouze pětina se domnívá, že z důvodu divokého nebo jen opakovaně odkládaného brexitu může česká ekonomika sklouznout do recese. „Největší obavy – logicky vzhledech k závislosti české ekonomiky na automotive – vzbuzují konkrétně cla na dovoz aut a náhradních dílů do USA,“ podotýká Horská.

Index exportu - prezentace