Víte, že přes vyhledávání najdete i pobočky?
Stačí zadat město nebo adresu.
Tři čtvrtiny firem uvádí, že loni pocítily nedostatek pracovníků. Situaci nejčastěji řeší tak, že současným zaměstnancům přidávají více práce. Vyplývá to z průzkumu agentury Marketing Insight pro Raiffeisenbank mezi korporátními klienty banky s obratem 50 – 250 mil. Kč.
Nedostatek zaměstnanců nejvíce odnášejí stávající pracovníci. Polovina těchto firem přiznává, že jejich zaměstnanci musí pracovat přesčas. Další společnosti problém řeší najímáním brigádníků a na výchově budoucích pracovníků také spolupracují se školami a učilišti. Přibližně deset procent firem sahá po posilách ze zahraničí. „Alarmující je fakt, že každá desátá společnost musela snížit výrobu, protože na produkci neměla dostatek kapacity,” upozorňuje Robert Urbánek, ředitel oddělení výzkumů z Raiffeisenbank.
Firmy v tomto ohledu do budoucna nehledí s optimismem, 83 procent se obává, že se bude s nedostatkem zaměstnanců potýkat i letos.
Téměř dvě třetiny firem letos očekávají zvýšení mezd do pěti procent. Největší tlak na růst platů přitom bude ve stavebnictví a oboru zdravotní péče, očekává to 29 procent respondentů.
Pouze jedna firma z deseti neočekává růst mzdových nákladů. Naopak polovina počítá s navýšením o dvě až pět procent, čtvrtina společností je připravena na meziroční růst mzdových nákladů mezi pěti až deseti procenty.
„Největší tlak na růst mezd je očekáván ve stavebnictví, v závěsu pak následuje zdravotní a sociální péče. O vyšší platy se ale patrně přihlásí i pracovníci ve státní a veřejné správě,” shrnuje Robert Urbánek. Zvyšování mezd v oboru peněžnictví a pojišťovnictví očekává minimum firem.
Svou roli v růstu mezd sehraje i ohlášené navýšení minimální mzdy. „Každá čtvrtá firma uvádí, že se tato změna dotkne více než čtvrtiny zaměstnanců,” přibližuje Urbánek.
Tři ze čtyř společností uvádí, že se loni potýkaly s nedostatkem pracovníků. „Nezaměstnanost je dlouhodobě nízká, v podstatě na své spodní hranici. Firmy tak o kvalitní zaměstnance bojují mezi sebou a musí přicházet na nové benefity nebo lidi motivovat vyšší mzdou,” říká Robert Urbánek.
Pozn. Průzkum probíhal v březnu 2019 a pro Raiffeisenbank ho připravila agentura Marketing Insight. Do průzkumu byly zařazeni firemní klienti banky.