Otázky a odpovědi k platebním kartám

Co vás nejčastěji zajímá

Jak postupovat při blokaci karty?

V případě ztráty či odcizení vaší karty nebo zneužití specifických dat o kartě kontaktujte neprodleně NONSTOP infolinku 800 900 900 za účelem blokace karty (v případě volání ze zahraničí použijte telefonní číslo: +420 412 446 400).

Na Infolince Vaši kartu ihned zablokují a vaše finance tak zůstanou v bezpečí.

Je třeba novou kartu aktivovat? Jak?

Debetní kartu si můžete aktivovat těmito způsoby:

  • osobně na kterékoli pobočce Raiffeisenbank
  • telefonicky na NONSTOP infolince 800 900 900 nebo Business lince 841 164 164
  • u vybraných typů účtů online přes internetové bankovnictví v menu Platební karty / Potvrzení převzetí PK

Pokud Vaše karta podporuje bezkontaktní transakce, je nezbytné pro jejich aktivaci jako první provést čipovou transakci se zadáním PIN.

Kreditní kartu můžete aktivovat:

  • jednoduše pouhým provedením čipové transakce se zadáním PIN – tím zároveň aktivujete i bezkontaktní platby

Jak postupovat v případě zneužití karty?

Při podezření na zneužití karty neprodleně blokujte svou kartu na NONSTOP infolince 800 900 900. Událost nahlaste na Policii ČR (v případě zneužití v zahraničí na nejbližším příslušném úředním místě) a podejte trestní oznámení.

Pokud nesouhlasíte se zaúčtovanou transakcí na účtu, je třeba podat bez odkladu písemnou reklamaci na kterékoli pobočce Raiffeisenbank a.s.  Formulář od Policie ČR či příslušného úředního místa v zahraničí slouží jako příloha k písemné reklamaci.

Jak mohu kartu používat?

Platební karty umožňují celou škálu platebních operací, díky kterým získáte finanční flexibilitu a řadu výhod.

  • Platím kartou u obchodníků

Nakupujte bez nutnosti nosit s sebou hotovost, a nemusíte tak mít obavy z její ztráty. Navíc za platby u obchodníků neplatíte žádné poplatky.  U vybraných kreditních karet navíc získáváte z Vašich nákupů peníze zpět (více zde).

  • Nakupuji přes internet, využívám telefonických objednávek a plateb

Využíváte-li internetových transakcí či telefonických objednávek a plateb, potřebujete znát číslo Vaší karty, její platnost a CVC2 /CVV2 kód, který naleznete na zadní straně karty vedle podpisového proužku. Pro platby prováděné přes internetovou platební bránu je nutné mít na Vaší kartě povolené e-commerce transakce.

  • Vybírám hotovost z bankomatu

Pro výběry hotovosti máte k dispozici rozsáhlou síť bankomatů označených logem MasterCard nebo VISA. Umístění bankomatů Raiffeisenbank najdete zde.  Pro výběry hotovosti slouží primárně debetní karta. S kreditní kartou je výběr hotovosti na bankomatu možný, nicméně úročený sjednanou úrokovou sazbou.

  • Využívám službu Cash Back, tj. výběr hotovosti u obchodníka

Jedná se o pohodlnou službu, která umožňuje výběr hotovosti kartou u obchodníka. Využitím této služby ušetříte čas při hledání bankomatu a cestu k němu.

Princip služby: Při platbě kartou u obchodníka nad 300 Kč je hodnota transakce navýšena  o Vámi požadovanou hotovost (max. 1 500 Kč).

Co je bezkontaktní platba?

Bezkontaktní technologie Vám umožňuje zaplatit nákupy pouhým přiložením karty k bezkontaktnímu platebnímu terminálu a po zaznění zvukového signálu máte zaplaceno. Při platbách do 500 Kč zpravidla nemusíte zadávat PIN.

Jaké jsou výhody bezkontaktních plateb?

  • Rychlost – transakce zabere jen několik vteřin
  • Pohodlí – díky rychlosti můžete platit i malé nákupy kartou, nemusíte hledat drobné po kapsách
  • Bezpečnost – kartu máte po celou dobu platby pod kontrolou

Jsou bezkontaktní platby bezpečné?

Bezkontaktních plateb se nemusíte obávat. Při bezkontaktních transakcích nejsou obchodníkovi dostupné Vaše osobní údaje – karta tedy nabízí dokonce vyšší míru soukromí než klasická platební karta. Při platbě u obchodníka držíte kartu po celou dobu platby v ruce, a máte ji tak neustále pod svou kontrolou. Využitá ochrana dat garantuje nemožnost vyrobit duplikát Vaší karty z dat získaných nejen během samotné platby, ale i jakýmkoliv jiným schůdným způsobem. Nemusíte se tedy bát toho, že by obsluha terminálu nebo kdokoliv z jejího okolí dokázal Vaši kartu zkopírovat.

Když přiložím bezkontaktní kartu k terminálu omylem dvakrát, nestrhne se mi nákup z účtu opakovaně?

K provedení transakce musí terminál vyslat pokyn. Pokud se platba v pořádku provede již při prvním přiložení karty, k opětovné platbě nedojde, protože terminál již nebude vysílat požadavek na provedení platby.

Nemůže se mi stát, že moje bezkontaktní karta zaplatí na dálku nákup někoho jiného? Na příklad člověka stojícího ve frontě přede mnou?

Pro zaplacení je nutné přiložit kartu do bezprostřední blízkosti terminálu (cca do 2 cm). Náhodná platba Vaší kartou například procházením kolem terminálu, kde jiný zákazník zrovna platí, není možná.

Jak poznám, že mám bezkontaktní kartu a kde s ní mohu zaplatit?

Bezkontaktní karty jsou na přední straně označeny symbolem ))). Stejným symbolem jsou označeny obchody, kde je možné platit bezkontaktně.

Mám bezkontaktní kartu, musím ji pro bezkontaktní platby využívat?

Nemusíte. V případě, že nechcete kartu pro bezkontaktní platby využívat, můžete zaplatit vložením karty do terminálu a zadáním PIN kódu.

Co je bezkontaktní nálepka?

Bezkontaktní nálepka je elektronická platební karta, kterou si můžete nalepit např. na váš mobilní telefon nebo přívěsek na klíče. Tím máte kartu neustále u sebe a nepotřebujete nosit peněženku vždy, když jdete nakoupit. Bezkontaktní nálepka slouží pouze pro platby u obchodníků, není možné s ní vybírat hotovost z bankomatu nebo nakupovat v internetových obchodech.

O bezkontaktní nálepku si můžete zažádat na jakékoliv pobočce Raiffeisenbank.

Jaká volitelná pojištění si mohu ke kartě zřídit?

K platebním kartám si můžete za poplatek sjednat tato doplňková pojištění, pokud nejsou součástí Vaší karty:

  • cestovní pojištění k debetním i kreditním kartám (poskytovatel UNIQA pojišťovna a.s.);
  • pojištění zneužití debetní karty (poskytovatel UNIQA pojišťovna a.s.);
  • pojištění schopnosti splácet kreditní kartu (poskytovatel BNP Paribas Cardif Pojišťovna, a.s.).

 

Volitelná pojištění si můžete sjednat tímto způsobem:

  • osobně na kterékoliv pobočce Raiffeisenbank, seznam poboček naleznete zde;
  • telefonicky na bezplatné NONSTOP infolince 800 900 900;
  • u debetních karet k vybraným typům účtů online přes internetové bankovnictví v menu Platební karty/Nastavení PK/Pojištění PK.

Mám ke kartě sjednáno cestovní pojištění. Jak mám postupovat v případě pojistné události?

Pojištění máte sjednáno u UNIQA pojišťovna a.s.:

V případě pojistné události se neprodleně obraťte na asistenční službu EuropAssistance na telefonním čísle +420 296 333 696. Zde Vám nejen sdělí kontakt na nejbližší smluvní lékařské zařízení, ale také Vám poradí, co dělat a které dokumenty bude potřeba uschovat pro dořešení pojistné události v České republice. Po návratu do České republiky vyplňte formulář Oznámení o škodě a zašlete jej s příslušnými podklady na pojišťovnu UNIQA.

 

Pojištění máte sjednáno u BNP Paribas Cardif Pojišťovna, a.s.:

V případě pojistné události kontaktujte neprodleně asistenční službu Cardif Assistance tel.: +420 234 240 244, jež s Vámi vyřídí veškeré náležitosti související s pojistnou událostí. Sdělí Vám kontakt na nejbližší smluvní lékařské zařízení, poradí Vám, jak postupovat a které dokumenty a doklady bude potřeba si uschovat, pro dořešení pojistné události. Zároveň Vám pošlou i potřebné formuláře, typicky Oznámení pojistné události, a sdělí Vám, na jakou adresu všechny dokumenty zaslat.

Mám k debetní kartě sjednáno pojištění zneužití. Jak mám postupovat v případě pojistné události?

V případě zneužití karty ji okamžitě zablokujte na bezplatné NONSTOP infolince 800 900 900 nebo Business lince 841 164 164 (ze zahraničí volejte +420 412 446 400).

Událost nahlaste policii (v České republice či v zahraničí), podejte trestní oznámení. Pokud následně nesouhlasíte se zaúčtovanou transakcí na Vašem výpisu z účtu, podejte ihned po zjištění této skutečnosti písemnou reklamaci na kterékoliv pobočce Raiffeisenbank nebo použijte formulář, který naleznete na www.rb.cz.

Pojistnou událost nahlaste pojišťovně UNIQA na telefonním čísle +420 488 125 125.

Mám sjednáno pojištění schopnosti splácet kreditní kartu. Jak mám postupovat v případě pojistné události?

V případě pojistné události kontaktujte neprodleně poskytovatele pojištění:
BNP Paribas Cardif Pojišťovna, a.s.
Plzeňská 3217/16
150 00 Praha 5

Tel.: +420 234 240 271
Fax: +420 234 240 112
e-mail: czinfo@cardif.com

Jak mám postupovat, když chci provést platbu kartou přes internet?

Pro platby prováděné přes internetovou platební bránu je nutné mít na kartě povolené e-commerce transakce. E-commerce transakce jsou při vydání karty standardně zamknuté, pokud nebylo při sjednání smlouvy o vydání karty domluveno jinak. Povolení e-commerce transakcí si můžete sjednat tímto způsobem:

  • osobně na kterékoliv pobočce Raiffeisenbank;
  • telefonicky na bezplatné NONSTOP infolince 800 900 900;
  • u debetních karet k vybraným typům účtů online přes internetové bankovnictví v menu Platební karty/Nastavení PK/e-commerce.

Co je služba 3DSecure?

Jedná se v současnosti o nejmodernější bezpečnostní standard, který Raiffeisenbank u svých platebních karet používá pro zajištění větší bezpečnosti internetových plateb. Díky této službě je placení kartou na internetu ještě bezpečnější než dříve. Platby za zboží potvrzujete unikátním jednorázovým kódem (tzv. 3D Secure kód), který obdržíte prostřednictvím SMS zprávy na Vámi zvolené číslo mobilního telefonu. Celá služba je zdarma, a to jak její aktivace, tak i zasílané SMS zprávy s jednorázovým kódem.

Aktivaci služby můžete provést již při Vašem příštím nákupu na internetu. Poté, co v e-shopu vyberete zboží a zadáte údaje o platební kartě, budete automaticky přesmě­rováni na stránky, kde ve třech jednoduchých krocích aktivaci služby dokončíte.

  1. Zadáte identifikační údaje.
  2. Zadáte telefonní číslo pro zasílání SMS zpráv s jednorázovým kódem.
  3. Zadáte jednorázový kód, který obdržíte prostřednictvím SMS zprávy na Vámi zvolené číslo mobilního telefonu, a potvrdíte.

Pokud již máte službu aktivní, další platby na internetu již budete pouze potvrzovat jednorázovým kódem zaslaným v SMS zprávě.

Visual 1