zavřít panel
Toto pole je povinné

Víte, že přes vyhledávání najdete i pobočky?
Stačí zadat město nebo adresu.

Nedávné útoky

Co je phishing?

Phishing jsou falešné e-maily a SMS zprávy, které posílají podvodníci, aby z vás vylákali vaše citlivé osobní údaje. Můžete se také setkat s podvodnými telefonáty, kterým se říká vishing (voice phishing).

podvodnik-posle-zpravu

podvodnik-posle-zpravu

Podvodník vám pošle zprávu, která se tváří jako oficiální sdělení banky.

ridite-se-instrukcemi

ridite-se-instrukcemi

V dobré víře se řídíte instrukcemi a zadáte své osobní údaje, např. přihlášení do internetového bankovnictví.

podvodnik-ma-vase-udaje

podvodnik-ma-vase-udaje

Nyní má podvodník vaše údaje, díky kterým je schopen provést platbu nebo platební příkaz z vašeho účtu, a ukrást vám tak peníze.

Časté znaky podvodné zprávy

  • působí naléhavě nebo výstražně a požaduje po vás neobvyklou aktivitu
  • je psaná špatnou češtinou nebo s gramatickými chybami
  • obsahuje odkaz do internetového bankovnictví nebo na stránku pro "ověření" vašich údajů
  • jako odesilatel je uvedena e-mailová adresa nebo telefonní číslo, ze kterých běžně zprávy z banky nedostáváte
Máte podezření na phishing?

V případě podezření na podvodné stránky či zprávy volejte naši klientskou linku 412 446 402 a podezřelou stránku nebo zprávu nám přepošlete na e-mail phishing.report@rb.cz.

Podvodné volání

  • U podvodného volání se podvodník po telefonu vydává za zaměstnance banky a informuje vás, že došlo ke zneužití vašeho účtu nebo platební karty. Pod záminkou, aby nedošlo k větším škodám nebo dalšímu zneužití, vás požádá o vaše osobní údaje a citlivá data (hesla, přístupové údaje k účtu, bezpečnostní kódy, čísla platebních karet a CVV2/CVC2 kód apod.), která se následně pokusí zneužít.
  • Podvodník se vás mimo jiné může snažit přinutit přeposlat peníze na jiný účet nebo vybrat peníze z vašeho účtu a vložit je jinam.
  • Tvrzení podvodníků bývají velmi věrohodná. Navíc k tomu využívají tzv. spoofingu telefonního čísla, což znamená, že dokážou napodobit jakékoliv telefonní číslo, tedy i infolinku banky nebo linku Policie.
Pamatujte, že...
  • Podvodník dokáže napodobit jakékoliv telefonní číslo, ať už jde o číslo bankovní instituce nebo Policie
  • Pokud voláme my vám, nikdy po vás nechceme osobní údaje nebo citlivá data, s výjimkou čtyřčíslí za lomítkem, nebo data narození pro ověření vaší identity.
  • Všechny údaje, které jste nám již poskytl v souvislosti s využíváním našich produktů a služeb, již máme k dispozici, a nepotřebujeme je od vás sdělit znovu.
  • Pokud máte pochybnosti o tom, že vám skutečně volá náš bankéř, vždy raději zavěste a zavolejte sami na naši zákaznickou linku nebo navštivte naši pobočku.

Jak se chránit před podvodným voláním

Pokud vám volá pracovník banky, pošle ověřovací zprávu do vaší mobilní aplikace RB klíč.

„Dobrý den, prosíme o ověření hovoru na infolinku.“

Dejte si pozor na znění textu. Podvodníci se mohou pokusit zprávu napodobit, ale jen pracovník banky může výzvu s tímto konkrétním textem odeslat. Když vám zpráva nedorazí nebo bude mít jiný text, volajícímu nemůžete důvěřovat.

Když voláte do banky

Pokud voláte vy nám, musíme si také ověřit vaši identitu. Pošleme vám do aplikace ověřovací zprávu s textem „Dobrý den, prosíme o ověření hovoru na infolinku.“, kterou stačí potvrdit.

 

phishing volání

 

Jak postupovat, když...