Umělou inteligenci využívají dvě třetiny Čechů. Zvědavost převládá nad obavami

17. 11. 2025

Umělá inteligence se v Česku rychle zabydluje. Zatímco ještě před rokem ji dvě třetiny lidí vůbec nevyužívaly, letos je to už jen 32 %. Pravidelně s ní pracuje 23 % Čechů a dalších 45 % ji používá alespoň občas. Vyplývá to z průzkumu agentury NMS pro Raiffeisenbank.

Pozitivní postoj k umělé inteligenci posiluje. 45 % Čechů s ní spojuje pozitivní emoce, především zvědavost a nadšení, zatímco negativní pocity jako nedůvěra nebo strach vyjádřilo 28 % respondentů. Neutralitu zaujímá 27 %.

Z dat vyplývá, že ochota používat AI roste spolu se vzděláním a výší příjmu: mezi vysokoškoláky ji využívají pravidelně nebo občas více než tři čtvrtiny dotázaných, zatímco u lidí se základním vzděláním je to méně než polovina. Aktivní uživatele najdeme nejčastěji u mladších, u generace Z dosahuje využití AI 95 % a u mileniálů 75 %.

„Umělá inteligence se z technologické novinky stává každodenním nástrojem. Češi ji používají při práci, učení i v běžných situacích, od komunikace přes vyhledávání po správu osobních financí. Postupně ji přijímají nejen mladí, ale i starší uživatelé, kteří si zvykli na její přínos v praxi. Celkově roste důvěra, že AI, pokud se s ní zachází bezpečně a zodpovědně, může být užitečná,“ říká Tereza Kaiseršotová, tisková mluvčí Raiffeisenbank.

Z průzkumu vyplývá, že si Češi AI představují spíše jako nástroj, který usnadní běžný servis a komunikaci s bankou než jako prostředek, který by rozhodoval o investicích nebo úvěrech. Banka aktivně přistupuje k zapojení AI jak do práce svých zaměstnanců, například formou AI asistentů, tak i do vztahu s klienty, kde hledá relevantní doporučení a zrychluje komunikaci a vyřizování požadavků.

Podíl lidí, kteří umělou inteligenci vůbec nepoužívají, meziročně klesl o 35 procentních bodů. Výsledky ukazují, že využívání umělé inteligence v Česku roste napříč generacemi i sociálními skupinami a během jediného roku se z ní stal běžný nástroj každodenního života.

Průzkum provedla agentura NMS Market Research v říjnu 2025 online v Národním panelu dotazováním na reprezentativním vzorku 1000 respondentů ve věku 18-64 let.