Co vás zajímá k nové funkcionalitě internetového bankovnictví „Import hromadných plateb“, která nově nahrazuje původní aplikaci eKomunikátor.
Základní informace
Proč jste zrušili eKomunikátor?
Aplikace eKomunikátor již byla technicky i uživatelsky překonaná. Zavedení importu plateb a exportu výpisů přímo do internetového bankovnictví nabízí uživatelům jednoduchost ovládání, nevyžaduje instalaci a z principu omezuje technické problémy, které mohou vznikat používáním instalované aplikace a používáním certifikátů v moderních operačních systémech.
Zachovali jste vlastnosti eKomunikátoru?
Ano, s jednou výjimkou. Zrušili jsme import plateb na poštovní adresu(výplata v hotovosti složenkou) v Gemini formátu, protože tuto možnost klienti přestali využívat. Ostatní funkce jsme zjednodušili a převedli do internetového bankovnictví (import, export, vzory plateb, přehledy, podepisování atd.).
Co se stane s aplikací eKomunikátor?
Převodem do nového internetového bankovnictví zrušíme certifikát. Nebude tak již možné do banky odesílat platby nebo přijímat výpisy z banky. Aplikaci Manuální zpracování můžete používat i nadále pro přípravu hromadných plateb v importních formátech ABO nebo Gemini, ty pak můžete nahrát do internetového bankovnictví, případně pro prohlížení výpisů v ABO nebo Gemini, které si předtím stáhnete v internetovém bankovnictví.
Jaké jsou poplatky za import hromadných plateb a export výpisů?
Za používání účtujeme dva typy poplatků: paušální roční za právo na import hromadných plateb a stažení výpisů (za každý účet a uživatele s tímto právem) a měsíční za použití importu (za každý účet v případě, že v daném měsíci byla provedena platba vytvořená importem). Manuální zadání hromadné platby je zdarma, stejně tak stažení výpisu v PDF formátu.
Jaké jsou technické požadavky pro nové internetové bankovnictví?
Je možné používat platformy Windows/iOS/Androidv běžných prohlížečích (Chrome, IE, Firefox, Safari).
Jak přidat další uživatele pro firmu?
Je potřeba, aby majitel nebo majitelé účtu s uživatelem navštívili kteroukoliv z našich poboček, kde bude zřízen přístup a dispoziční práva pro dalšího uživatele.
Jak fungují podpisová pravidla resp. limity?
Nově se kontroluje případný limit podpisových pravidel proti celkové částce hromadné platby. Pokud částka převyšuje limit o několik nadlimitních plateb, je možné vybrané platby odstranit. Poté, co se celková částka vejde do limitu, lze ji standardně podepsat.
Import hromadných plateb
Kde získám více informací, jak nově zadávat import hromadných plateb v novém Internetovém bankovnictví?
Přístup k funkcionalitě je stejný jako k jiným funkcionalitám našeho nového internetového bankovnictví. Přihlášení do aplikace je možné pomocí Mobilního elektronického klíče (MEK neboli SMS kódy) nebo Osobního elektronického klíče (OEK neboli kalkulátor). Funkcionalita je pod právem, které musí mít uživatel nastaveno. Import a export může provádět kdokoliv s těmito právy a bezpečnostními prostředky. Pro podepisování hromadné platby je nutné samostatné právo a opět je možné pomocí Mobilního nebo Osobního elektronického klíče.
Co když jsou v importním souboru data splatnosti v minulosti?
Není to problém, při importu stačí nastavit aktuální nebo budoucí datum splatnosti. Takové datum bude nastaveno pro všechny platby, které naimportujete. Pokud chcete změnit datum splatnosti ručně, je možné to udělat před podepsáním a odesláním do banky v internetovém bankovnictví v detailu hromadné platby. Pokud při importu datum nezměníte a nahrajete hromadnou platbu s daty splatnosti v minulosti, import se provede a vytvořená hromadná platba bude mít stav Chyba. Jakmile data splatnosti změníte ručně v internetovém bankovnictví, stav dávky se změní na Upravováno a je možné takovou hromadnou platbu podepsat a odeslat.
Jak zjistím stav plateb?
V přehledu odchozích plateb. V něm najdete záložky Provedené, Čekající případně Neprovedené. V záložce Provedené jsou platby, které již byly z vašeho účtu zaplaceny, v záložce Čekající ty, které čekají na budoucí datum splatnosti nebo na prostředky.
Jak ověřím, že nahrané platby je možné odeslat?
V detailu vytvořené hromadné platby je vidět stav platby. Platbu ve stavu Vytvořeno, je možné odeslat. Pokud je ve stavu Chybná, obsahuje platba nějakou formální chybu. Po rozkliknutí detailu takové platby označíme chybná pole a detaily opravíme, případně chybnou platbu odstraníme. Podepsat a odeslat do banky je možné pouze bezchybné hromadné platby.
Mohou být v jednom importním souboru platby z více účtů nebo typů příkazů?
Ano, ale systém je rozdělí na samostatné hromadné platby.
Jak je používání importu a exportu zabezpečeno?
Přístup k funkcionalitě je stejný jako k jiným funkcionalitám našeho nového internetového bankovnictví. Přihlášení do aplikace je možné pomocí Mobilního elektronického klíče (MEK neboli SMS kódy) nebo Osobního elektronického klíče (OEK neboli kalkulátor). Funkcionalita je pod právem, které musí mít uživatel nastaveno. Import a export může provádět kdokoliv s těmito právy a bezpečnostními prostředky. Pro podepisování hromadné platby je nutné samostatné právo a opět je možné pomocí Mobilního nebo Osobního elektronického klíče.
Jaké formáty plateb jsou podporovány při importu hromadných plateb?
Import hromadných plateb podporuje formáty pro:
Tuzemské platby - ABO a Gemini
Tuzemské inkasní příkazy - ABO a Gemini
Zahraniční platby včetně SEPA - Gemini a XML
Jaký formát hromadných plateb mám zvolit pro svůj účetní systém?
Nabízíme formáty Gemini (koncovka *.ACE), ABO (koncovka *.GPC) nebo XML (koncovka *.XML). Detailnější vysvětlení jednotlivých datových formátů pro stahování výpisů naleznete zde.
Je možné odvolat již odeslanou, plně podepsanou hromadnou platbu?
Není možné zrušit odeslanou hromadnou platbu jako celek. Lze zrušit jednotlivé platby čekající na datum splatnosti. To je možné z Přehledu odchozích plateb (záložka Čekající) buď po jedné nebo více platbách najednou.
Je možné podepsat hromadnou platbu pouze částečně, např. když má účetní omezený limit pro podepisování?
Hromadnou platbu je možné podepsat pouze jako celek. Pokud chce podepisující podepsat jen část plateb, je potřeba z hromadné platby nadbytečné platby zrušit a zadat je a podepsat zvlášť. Pokud jsou platby rušeny z hromadné platby, kterou již někdo podepsal, ale ještě nebyla podepsána plně a odeslána do banky, zruší se všechny dosavadní podpisy a bude třeba hromadnou platbu podepsat znovu podle podpisových pravidel.
Kde v mobilní aplikaci klient najde možnost podepsat dávku připravenou k podpisu?
iOS - V detailu účtu na záložce Přehledy, zvolte menu Hromadné platby, zobrazí se přehled hromadných plateb ve stavu K podpisu. Je možné vybrat více hromadných plateb a podepsat je najednou nebo se podívat na detail konkrétní hromadné platby a tu pak podepsat samostatně.
Android - V menu zvolte Účty. Na konkrétním účtu ještě v přehledu klikněte na ikonu seznamu v pravém horním rohu, objeví se položka Hromadné platby. Po jejím zvolení se zobrazí přehled hromadných plateb ve stavu K podpisu. Je možné vybrat více hromadných plateb a podepsat je najednou nebo se podívat na detail konkrétní hromadné platby a tu pak podepsat samostatně.
Účetní naimportovala hromadnou platbu do nového internetového bankovnictví. Proč majitel firmy platbu nevidí a tedy nemůže ocertifikovat?
Hromadnou platbu ve stavu „Vytvořeno" nebo "Upravováno" vidí pouze ten, kdo platbu zadal nebo importoval. Je nutné hromadnou platbu uložit k podpisu nebo částečně podepsat. Pro částečné podepsání musí ten, kdo provedl import, např. účetní, figurovat v podpisovém pravidle s více osobami.
Pokud jsem využíval eKomunikátor a měl jsem v něm uložené vzory plateb, je možné mi je přenést do nového Internetového bankovnictví?
Ano. Pokud máte zájem o přenesení vzorů plateb z eKomunikátor, zde naleznete více informací.
Manuální zadání hromadných plateb
Co je výhodou hromadné platby? Jak ji mohu zadat?
Jde o možnost připravit si více plateb z jednoho účtu najednou a poté je certifikovat jedním kódem. V sekci PLATBY v levém menu rozklikněte "Hromadné platby" a zvolte "Manuální zadání". Zadejte účet, ze kterého se platby provedou, a postupně přidávejte jednotlivé platby. Po ukončení zadání si v detailu hromadné platby zkontrolujte zůstatek vašeho účtu před odesláním, sumu i detaily zadaných plateb. Pro odeslání klikněte na tlačítko "ULOŽIT K PODPISU" a dále na "PODEPSAT". Platby potvrdíte najednou jediným SMS kódem a I-PINem. Zadané hromadné platby najdete v jednoduchém přehledu.
Mohu zadávat hromadné platby ručně?
Ano, právo na zadávání manuálních hromadných plateb a přehled hromadných plateb je automaticky nastaveno všem klientům.
Je možné přidat, upravit, nebo odstranit platbu v již podepsané dávce?
V plně podepsané hromadné platbě odeslané do banky již není možné provádět změny.Pokud platby z ní ještě nebyly provedeny (čekají na datum splatnosti), můžete je jednotlivě zrušit v "Přehledu odchozích plateb". Změna je možná pouze zrušením původní a zadáním nové platby.
Mohu pro vytváření hromadných plateb používat i vzory?
Ano. Při vytváření plateb do manuálně zadávané hromadné platby je možné platby předvyplňovat ze vzorů. Ty je možné připravovat v internetovém bankovnictví uložením platby z přehledu plateb nebo historie pohybů, případně nový vzor založit samostatně.
Jsou v novém internetovém bankovnictví vzory pro hromadné platby?
Nové internetové bankovnictví vzory hromadných plateb nepodporuje. Pokud jste měli nastavený vzor trvalé hromadné platby, bude v novém internetovém bankovnictví převeden na vzory jednotlivých plateb s původním názvem, které budou očíslovány. Platby si připravíte standardně ve formuláři pro novou platbu. Od května 2018 bude možné již provedenou hromadnou platbu zopakovat, tj. vytvořit z již provedené platby novou hromadnou platbu se stejnými údaji a aktuálním datem splatnosti.
Kde naleznu historický přehled zadaných hromadných plateb z původního internetového bankovnictví?
Přehled historických hromadných plateb není k dispozici. Jednotlivé provedené platby jsou uvedeny v přehledu odchozích plateb, kde je kompletní historie. Opakování již odeslaného hromadného příkazu k úhradě bude možné od května 2018.
Kde si mohu vyexportovat výpisy v datových formátech?
Výpisy si můžete stáhnout z Přehledu výpisů konkrétního účtu, případně z více účtů najednou z Přehledu výpisů ze všech účtů. Zaškrtnutím políčka vlevo vyberete požadovaný výpis nebo výpisy, které si přejete stáhnout. Následně se vám zobrazí dole pod přehledem tlačítko EXPORTOVAT, na které kliknete a zvolíte požadovaný datový formát a potvrdíte. Kliknutím na hvězdičku u formátu si můžete zvolit preferovaný formát pro příští stahování. Výpisy se stáhnou na vaše zařízení a poté je můžete nahrát do účetního systému nebo jiné aplikace.
Stahování výpisů
Jak nastavit preferovaný formát pro stahování výpisů?
Při prvním použití nebo kdykoliv později klikněte na hvězdičku v poli s nabídkou možných exportních formátů.
Je možné stahovat výpisy hromadně?
Ano, v přehledu zaškrtněte více výpisů a pomocí tlačítka Exportovat je najednou stáhněte - stejně, jako když stahujete jednotlivý výpis. Více výpisů se zabalí do jednoho souboru typu *.zip.
Jak si můžu prohlížet stažené výpisy?
Výpisy stažené v datovém formátu si zobrazíte v účetním programu. Pokud nemáte účetní program, doporučujeme stahovat (exportovat) výpisy ve formátu PDF, který můžete otvírat v běžných PDF prohlížečích.
Kde je možné stáhnout výpisy ve formátu vhodném pro účetní systémy ABO, Gemini, XML?
V přehledu výpisů je potřeba nejdříve zaškrtnout alespoň jeden výpis. Kliknutím na tlačítko EXPORTOVAT pod přehledem můžete výpis stáhnout nejen v PDF, ale i dalších formátech: ABO, Gemini, XML. Stažení pro účetní formáty je možné pouze, pokud máte nastavené speciální právo.