Nejčastější dotazy k bezkontaktním platbám

 

Co je bezkontaktní karta? Umí něco víc než klasická debetní platební karta? Je naopak něco, co oproti běžné kartě neumí?
Debetní platební karta s bezkontaktní technologií umožňuje zaplatit Vaše nákupy rychleji a pohodlněji než kdykoli předtím. V obchodech s bezkontaktním platebním terminálem zaplatíte pouhým přiložením karty k tomuto terminálu a po zaznění zvukového signálu máte zaplaceno, při nákupech do 500 Kč navíc zpravidla bez zadání PIN – celý nákup tak zaplatíte během pár vteřin.
Bezkontaktní karta nemá žádná omezení oproti „klasické“ debetní kartě, můžete ji používat úplně stejně, jako jste užívali svou kartu doposud (platby u obchodníků, výběry z bankomatů, platby přes internet), a navíc můžete platit i bezkontaktně.

Jak mohu získat bezkontaktní debetní platební kartu?
Bezkontaktní kartu si můžete sjednat na jakékoli pobočce Raiffeisenbank, k získání karty je třeba mít vedený v naší bance osobní účet. Pokud již u nás osobní účet máte, u vybraných typů účtů je možné požádat si o kartu přímo přes Vaše internetové bankovnictví.

Jak se zaktivuji bezkontaktní platby?
Kartu jako takovou můžete aktivovat osobně na kterékoli pobočce Raiffeisenbank, telefonicky na Infolince 800 900 900 nebo na svém internetovém bankovnictví k účtu. Bezkontaktní platby se pak aktivují samy poté, co provedete první standardní kontaktní čipovou transakci (výběr či dotaz na zůstatek v bankomatu, standardní čipová platba u obchodníka).

Proč je nutné nejprve provést standardní transakci, než budu moci využívat bezkontaktních plateb?
První transakcí se zadáním PIN si ověříme, že se karta nachází ve správných rukou skutečného majitele. Při dalších platbách již můžete využít rychlé a pohodlné placení bezkontaktní.

Je možné bezkontaktní technologii na debetní kartě vypnout?
Ne, není to možné. Jakmile je karta aktivována, po první PINové kontaktní transakci je aktivována i bezkontaktní technologie. Bezkontaktní platby pak můžete nebo nemusíte využívat.

Je možné platit bezkontaktně i částky nad 500 Kč?
Ano, bezkontaktně můžete platit i částky nad 500 Kč, ale u takových budete vždy požádáni o zadání PIN kódu.

Je možné měnit výši částky (500 Kč) pro ne/zadání PIN kódu u bezkontaktní platby?
Bohužel není, tato částka je pevně daná. 500 Kč částka, která je v ideální rovnováze mezi pohodlím klientů a bezpečností.

Budu za bezkontaktní platby něco platit?
Ne, za platby debetní kartou od Raiffeisenbank neplatíte žádné poplatky – toto platí pro kontaktní i bezkontaktní platby.

Kde můžu platit bezkontaktně?
Bezkontaktně můžete platit u obchodníků, kteří mají svůj obchod označen symbolem bezkontaktních plateb:

Co když v daném obchodě nebudu moci zaplatit bezkontaktně? Jak budu moci bezkontaktní kartou zaplatit?
U obchodníka, u kterého není možné platit bezkontaktně, můžete bezkontaktní kartou zaplatit tak, jak jste zvyklí s jakoukoli jinou debetní platební kartou – tedy vložením karty do terminálu a provedením standardní kontaktní platby.

Co když omylem přiložím kartu k terminálu víckrát? Strhne se mi několikrát i platba?
Ne, i pokud byste kartu k terminálu přiložili opakovaně, platba se Vám strhne pouze jednou. Terminál musí mít pokyn ke stržení částky ve výši Vašeho nákupu – blokace příslušné částky se uskuteční po prvním přiložení karty, terminál tedy již nebude mít aktivní pokyn k dalšímu stržení částky.

Jsou bezkontaktní platby bezpečné?
Při bezkontaktních transakcích nejsou obchodníkovi dostupné Vaše osobní údaje - karta tedy nabízí dokonce vyšší míru soukromí. Navíc kartu držíte po celou dobu platby v ruce a máte ji tak neustále pod svou kontrolou. Využitá ochrana dat garantuje nemožnost vyrobit duplikát Vaší karty z dat získaných nejen během samotné platby, ale i jakýmkoliv jiným schůdným způsobem. Nemusíte se tedy bát toho, že by obsluha terminálu nebo kdokoliv z jejího okolí dokázal Vaši kartu zkopírovat.

Není možná náhodná platba například při procházení kolem bezkontaktního terminálu?
Náhodná platba není možná. Komunikace mezi kartou a bezkontaktním terminálem funguje na velmi krátkou vzdálenost, pro uhrazení je tedy nezbytné přiložit kartu do bezprostřední blízkosti čtečky terminálu. Terminál navíc v danou chvíli musí mít pokyn ke stržení částky nákupu.

Co dělat v případě ztráty / odcizení bezkontaktní karty?
Pokud kartu ztratíte nebo Vám byla odcizena, je třeba ji bez zbytečného odkladu nechat blokovat na naší Infolince 800 900 900 (při volání ze zahraničí +420 412 446 400). V případě následného zjištění neoprávněné transakce můžete podat reklamaci osobně na jakékoli pobočce Raiffeisenbank nebo poštou zasláním vyplněného formuláře na kontaktní adresu naší banky.

Co když mi ukradenou / ztracenou kartu někdo zneužije prostřednictvím bezkontaktních plateb?
Jestliže dojde ke zneužití karty prostřednictvím bezkontaktní platby bez zadání PIN, bude škoda bankou plně hrazena za předpokladu, že Vámi byla dodržena veškerá ustanovení uvedená ve Všeobecných obchodních podmínkách, Obchodních podmínkách pro vydávání a používání debetních karet a Bezpečnostní zásady při používání platebních karet.

SPOJTE SE S NÁMI V POBOČCE

Navštivte jednu z našich poboček, naši bankéři se o vás postarají.

Všechny pobočky